reklama

Srí Lankou na tuk-tukoch

Práve som sa vrátil zo Srí Lanky, ktorej juhozápadnú štvrtinu som spoznával v skupine 16 cestovateľských nadšencov.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (2)

Väčšina z nás sa predtým navzájom nepoznala, ale o to príjemnejšie pobyt strávite, keď zistíte, že s jedným človekom je zábava, druhý na vás pôsobí pokojne, ... a ten 16-ty je hyperaktívny a nechápete, odkiaľ berie energiu fungovať ďalej po prebdenej noci.

Už môžem s radosťou tvrdiť, že Srí Lanka je môj splnený cestovateľský sen. Počul, videl a čítal som o nej veľa. Spoznal som ju z rozprávania kamarátky, ktorá tam pol roka dobrovoľnícky vyučovala angličtinu na základnej škole, z cestovateľských prednášok, ale aj z televíznych dokumentov. Moja túžba vidieť tento ostrov v Indickom oceáne ani časom neuberala na intenzite.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Najviac som sa tešil na usmiatych ľudí radujúcich sa zo života, aj keď mnohí nemajú „za čo“. Tak napríklad šport všeobecne je tam veľmi populárny, a decká si kriketovú či baseballovú pálku vyrobia aj z bambusu. K tomu ihrisko na pláži a za každý získaný bod kričia radosťou.

Páčila sa mi farebnosť odevov miestnych. Pri pohľade z blízka zistíte, že veď tá košeľa či topánky sú ošúchané, ale tu na tom až tak nezáleží a mestá i dediny ožívajú ľuďmi odetými do farieb. Oranžová, červená, fialová aj biela sa tu nosí.

Obrázok blogu
(zdroj: foto autor článku)

V hoteloch sme si všímali prezamestnanosť. Na náš vkus sa tam motalo príliš veľa čašníkov, chodili pre každú dopitú šálku a vyprázdnený pohár. Keď už boli stoly čisté a každý príbor a servítka mali svoje miesto, čašníci sa pustili s hosťami do bežnej konverzácie, aby vyzerali zaneprázdnene. Svoje miesto tu má aj chlapík s dlhou palicou na odháňanie havranov. Havran na balkóne tu nemá čo robiť, na osviežujúcu vodu z bazéna môžu operenci tiež zabudnúť.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Takisto som si vychutnával prejazd serpentínami v srdci ostrova medzi čajovníkovými plantážami. Vyšší výskyt zrážok poskytuje stredu krajiny dostatok vlahy pre zazelenanie plantáží a exotického rastlinstva. Kokosové palmy a banánovníky sú tu úplná samozrejmosť a čerstvé ovocie, ale aj to odšťavené do džúsov, je výborné. Sladkosťou si ma získali najmä banány a ananás. Chutili mi aj miestne hlavné jedlá, základom ktorých je ryža a karí omáčka, ktorou sú zaliate kuracie kúsky, tekvica, či iná zelenina. Samozrejme, čím viac pikantné, tým viac domáce. V miestnej reštaurácií po ceste sme sa najedli v prepočte za 2 eurá, no o to viac nás vyštípalo. Naopak, čím väčší turistický komplex, tým drahšie a menej pálivé jedlo.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu
(zdroj: foto autor článku)

Jedným z najlepších zážitkov bola jazda na tuk-tukoch. Miestni ich využívajú hlavne ako taxi. My osobne sme na nich absolvovali celý zájazd. Priznám sa, že po úvodných skúšobných jazdách na ihrisku som mal obavu vojsť do ostrej premávky. Prvý deň jazdy v ľavom pruhu som preto nechal na odvážnejších a míňajúcu sa krajinu som si vychutnával len zo zadného sedadla. Neskôr som si to vyskúšal a som naozaj hrdý na celú partiu, že sme sa na konci zájazdu bezpečne „pretuktukovali“ v dopravnej špičke aj cez hlavné mesto Colombo až do cieľa. Adrenalín nás nenechal chladnými pri šialenej premávke plnej trúbenia predbiehajúcich áut, motoriek, tuk tukov, ale ani bláznivo, a častokrát v protismere jazdiacich autobusov. Väčší voz vyhráva. Tu ním vždy bol autobus, ktorý nás neraz vytlačil za krajnicu alebo nás nechal riadne prevetrať brzdy. Okrem trúbenia a autobusov, premávke vládnu aj varany, korytnačky, psy a kravy, ktoré si prebehnú cez cestu, kedy sa im zachce. Adrenalín v krvi nám neklesal ani pri zdvihnutí ruky policajta, či pri roztrhnutí spojkového lanka, vytečení oleja, defekte, ani pri nefungujúcej sviečke zapaľovania. Ako mi aj náš miestny sprievodca povedal, ľudia sa tu od malička musia naučiť všetko, aby v sebestačnosti prežili. Preto vás neprekvapí, keď sa pri vás takmer okamžite pristaví domáci, keď sa s otáznikmi v očiach bezmocne skláňate nad otvorenými dvierkami motora tuk tuku. Ak vám aj nevedia priamo pomôcť, lebo nemajú nástroje, či palivo, ktoré vám práve došlo, pomôžu, ukážu či vybavia to iným spôsobom.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu
(zdroj: foto autor článku)

Okrem pravidla trúbenia na cestách tu platí aj pravidlo vyjednávania cien v obchodoch. Čo si nezjednáš, za to (draho) zaplatíš! Je bežné, že štítky s cenou na suveníroch chýbajú, ale keď sa spýtate na cenu a tá sa vám zdá byť vysoká, oplatí sa zjednávať. V úplnej väčšine prípadov to pomáha.

Zážitkom bola aj návšteva továrne na spracovanie čajových lístkov, či prednáška v záhrade s korením, kde nám pri prezentácií výrobkov z nich sľubovali zázračné účinky bylinkového séra na vlasy či trvalú depiláciu po nanesení kurkumovej zmesi. V predajni po zistení cien sme plešatí a zarastení radšej odjazdili preč.

Cestou sme navštívili niekoľko z nespočetného množstva, vonnými tyčinkami prevoňaných, budhistických chrámov, pred ktorými sme sa povinne vyzutí prechádzali po rozpálenej kamennej dlažbe. Srí Lanka je krajina všetkých svetových náboženstiev a môj obdiv má nekonfliktné spolunažívanie budhistov, hinduistov, kresťanov i moslimov.

Nezabudnem ani na ubytovanie s priamym výhľadom na slony kúpajúce sa v rieke, na hotel v pralese so švábom v sprche, na divoký rafting na rieke, na bicyklovanie v tropicky horúcej džungli ukončené kúpaním sa vo vodopádoch a následným bleskovým vyberaním pijavíc z nôh, na prechádzku po posvätnej hore s opicami-zlodejkami. Kto by to bol povedal, že na ostrove nekradnú ľudia, ale zvieratá? Keď si nedáte pozor na jedlo alebo príručné veci, šikovná opica vám ich vytrhne v nepozorovanej chvíli z ruky.

Obrázok blogu
(zdroj: foto autor článku)

Ilúziu o dokonalej Srí Lanke mi vzali najmä dve veci. V prvom rade sa nikde nedočítate, teda aspoň ja osobne som sa nedočítal, že Srí Lanka je zasypaná odpadkami. Od veľkých miest, až po tie menej turistické uprostred krajiny. Odpadky domáci zhrabnú na kôpku, ktorú potom spália. Mnohé odpadky sa však už dávno nehlásia k svojim majiteľom, a stretnete ich kade-tade na ulici, prípadne sa s nimi okúpete v oceáne.

Ďalším prekvapivým zistením pre mňa bolo, že ten nezištný úsmev miestnych ľudí nie je vždy až tak nezištný. Je pravda, že Srílančania sú usmievaví ľudia. Žijú si skromnejšie ako my v Európe, ale o to viac sa usmievajú. V turistických miestach však už aj oni prišli na to, že úsmev zarába. Tak napríklad keď sa vás usmiaty, vraj rybár, na pláži opýta, ako sa máte, odkiaľ ste, a čo doma robíte, poteší vás to. Dokonca vás po 10 minútovej konverzácii nadchne, keď vám navrhne posedenie pri pive. Keď vám však povie, kde pivo zohnať, a že mu ho máte kúpiť a doniesť, chuť na pivo vás prejde. Niežeby pivo bolo pre Európana drahé. Ale už len z princípu, že za tým úsmevom na začiatku sa skrývalo niečo iné, vás od piva odradí.

Hoci som sklamaný hlavne z dvoch už spomenutých vecí, neoficiálny mínusový bod si zaslúži aj absolvovaná ajurvédska masáž. Nechcem však všetky masáže na ostrove hádzať do jedného vreca, ale keďže masážami je Srí Lanka taktiež známa, mal som inú predstavu. Dlhé čakanie, neútulné a chladné priestory, drapľavé ruky maséra a studený olej nepotrebujú ďalší komentár.

Aj napriek týmto negatívam, občas je dobré navštíviť takúto rozvojovú krajinu. Po prílete aspoň nemáte zasa pocit, že Slovensko je plné odpadu. Navyše ak chcete zažiť a ochutnať niečo úplne iné, vidieť usmiate tváre, exotickú faunu a flóru, bláznivejšiu ako bláznivú dopravu, odporúčam ísť na Srí Lanku. Pri poznávacom zájazde to zažijete všetko.

Obrázok blogu
(zdroj: foto autor článku)
Tomas Vanco

Tomas Vanco

Bloger 
  • Počet článkov:  14
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Momentálne som vášnivý cestovateľ. Rád spoznávam nové miesta, nové kultúry, zvyky, chute a vôňe navštívených krajín. Svojim blogom vám chcem sprostredkovať pocity a zážitky z cestovania. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu